Vi regner at en frisk person kan miste opptil 100 hårstrå pr dag.  Noen kan også ha perioder der en mister mer hår. Dette er normalt, og da vokser håret raskt ut igjen.
Hvis hårtapet vedvarer og håret blir tynnere blir mange bekymret. En bør da kartlegge helsetilstand, evt. sykdommer og medisiner. En bør ta blodprøver for å finne ut om en mangler vitaminer og mineraler.

Medisinsk grunn:

Dersom man har hatt en sykdomsperiode eller har en kronisk sykdom kan man ofte merke det på håret. For noen kan det føre til alvorlig håravfall. Mange arrdannende sykdommer, og stoffskiftesykdommer kan være årsak til håravfall. Svært mange medisiner har også som bivirkning at de gir hårtap. Snakk med legen din om dette, det er viktig å få kartlagt. Trikologi-behandling kan også her være svært nyttig for å forbedre hårets, hodebunnens, og hårsekkenes tilstand.

Mangel på næring:

F.eks. mangel på zink og jern kan gi håravfall. I dagens befolkning er det oppdaget at mange har lite vitamin D. Noen trenger tilskudd av ulike vitaminer og mineraler. Spør legen din til råds. Problemer med håravfall, eller tynt hår kan også ha en sammenheng med hodebunnens dårlige tilstand. Hårsekkene blokkeres og kan ikke ta opp all næringen som trengs.

Etter graviditet:

Mange har flott og glansfullt hår under svangerskapet. Det er vanlig å miste mye hår etterpå. En del kvinner merker ikke hårtapet før babyen er mellom 2-6 måneder. Prognosen er god for å stoppe håravfallet etter noen få Trikologi-behandlinger og hjemmebehandling.

Alopecia areata:

En autoimmun sykdom som kjennetegnes ved at man mister håret flekkvis. Denne kan ramme både menn, kvinner og barn. Årsaken til Alopecia Areata er at kroppens immunsystem angriper hårsekkene i huden. Hårsekkene blir da i en slags «dvaletilstand». Håret vokser med stor sannsynlighet ut igjen av seg selv. Med Trikologi-behandling hjelper vi hårsekken til å få fortgang på vekstprosessen.

Mannlig håravfall:

Det kan være ulike årsaker til hårtap hos menn. Ofte er det genetisk (arvelig). Genetisk håravfall forekommer i de aller fleste familier. Det kan komme både fra mors side og fars side av slekten, og kan ha sitt opphav fra flere generasjoner bakover.  Vi kaller det for androgenetisk håravfall. Først flyttes hårfestet høyere opp på pannen og etter hvert tynnes det mer og mer.

Mannlig håravfall kan også ramme kvinner.

Hårtap hos kvinner kan også være arvelig betinget. Prognosen for behandling av dette med Trikologi er svært god. Over 70 % av de som rammes og som får individuell spesialbehandling får håret tilbake med bedre kvalitet og volum. Ved det minste tegn til aktivitet i hårsekkene kan vi med vår metode tilsette proteiner og mineraler for å aktivere hårsekkene og få tilbake hårveksten.

Hamilton skala

scala_hamilton